Compania a surprins lumea cu obiectivele sale sustenabile în ceea ce privește sticlele de plastic în care își vinde băuturile. Gigantul a declarat că intenționează să vândă cel puțin 25% din mărcile sale în sticle de plastic reîncărcabile și returnabile până în 2030.
Organizațiile de mediu, care au făcut presiuni timp de ani de zile asupra companiei ca să investească în sisteme de reumplere și în sisteme de depozitare, au răspuns cu prudență într-un gând optimist. Termenul limită invocat este încă departe și ținta acoperă doar un sfert din sticle, dar există și alte motive de scepticism și îngrijorare. Anunțul făcut de Coca-Cola vine în ajunul UNEA-2, unde statele membre ale Națiunilor Unite vor decide dacă vor introduce un tratat internațional obligatoriu privind plasticul pentru a aborda mai eficient problema de mediu.
Cel mai mare poluator din lume
Coca-Cola, cu peste 500 de mărci, vinde peste 100 de miliarde de sticle de plastic în fiecare an, adică 200.000 de sticle pe minut. Dintre acestea, o mare parte irecuperabilă ajunge în mediu și, cu siguranță, în locuri unde deșeurile nu sunt colectate și procesate. Pentru al patrulea an consecutiv, conglomeratul a fost declarat cel mai mare poluator din lume, mai mare decât PepsiCo și Unilever la un loc.
Coca-Cola se află sub o presiune din ce în ce mai mare. Organizațiile de mediu vor să-și asume responsabilitatea pentru cota sa din poluarea cu plastic, astfel că noul său obiectiv nu este prima încercare de a se prezenta ca o companie responsabilă și sustenabilă.
Record de promisiuni încălcate
În aceeași săptămână în care Coca-Cola și-a făcut angajamentul, ONG-ul american Conservation Law Foundation (CLF) a emis un raport critic despre industria băuturilor intitulat „The Big Beverage Playbook for avoiding responsabilitat”. Raportul acoperă o serie de trucuri și false promisiuni pe care giganții de băuturi le folosesc pentru a-și evita responsabilitatea și pentru a reduce costurile.
Coca-Cola nu și-a îndeplinit nici măcar unul dintre angajamentele sale de sustenabilitate. În 1990, a promis că va folosi în medie 25% din materiale reciclate în sticlele sale PET. Acum, trei decenii mai târziu, acest procent este de doar 10%. De-a lungul anilor, obiectivul de reciclare a fost reajustat în mod constant, ultima dată ca parte a inițiativei Coca-Cola World Without Waste. Acum spune că în 2030, sticlele sale vor fi făcute din material reciclat 50%.
Raportul CLF notează că obiectivele și promisiunile sunt întotdeauna voluntare și că nu există sancțiuni dacă unul dintre acestea nu este atins. În acest caz, ompania dă vina pe factori externi necontrolați, cum ar fi consumatorii care nu reciclează îndeajuns.
Sursă: plasticsoupfoundation.org