Cum îi putem face pe oameni să-și schimbe obiceiurile? Aceasta este una dintre provocările cu care se confruntă dezvoltatorii de aplicații și soluții TIC menite să stimuleze economiile de energie pentru clădirile noastre. Cercetătorii europeni au îmbrățișat această misiune. Formarea atitudinilor este dificilă. Poate fi interesant să începi un nou obicei, dar este o provocare să-l menții în timp.
Acest lucru se poate întâmpla adesea atunci când încercăm să fim ecologici, să consumăm mai puțină energie și să urmăm constant comportamente virtuoase în clădirile în care trăim și lucrăm. Instrumentele digitale, cum ar fi aplicațiile mobile, pot oferi o mână de ajutor. Mai multe soluții inteligente sunt deja disponibile pe piață, dar cercetarea încă caută cele mai captivante instrumente pentru oameni cu vârste, nevoi și locuri de muncă diferite.
Proiectul UE eTEACHER a îmbrățișat această misiune. Încă de la începutul proiectării unei aplicații de economisire a energiei, proiectul a implicat utilizatori ai diferitelor clădiri din Europa: de la case și birouri, până la spitale și școli. Cercetătorii proiectează un instrument care adună și procesează date despre comportamentul energetic al utilizatorului final și apoi oferă recomandări personalizate. Inginerul Gloria Calleja-Rodríguez, de la compania internațională Cemosa, care a condus consorțiul european, a împărtășit lecția învățată până acum.
Care au fost principalele provocări pe care le-ați abordat în implicarea utilizatorilor?
Ne-am bazat pe o gama largă de medii și vârste: studenți, profesori, personal de birou, medici, ocupanți ai apartamentelor, personal de curățenie, pacienți etc. Pentru a proiecta soluția noastră, am colectat feedback de la toți acești oameni prin interviuri, forumuri și workshop-uri. Am crezut că este important să ținem întâlniri față în față.
Pandemia a îngreunat situația, dar urmărim statisticile utilizatorilor, care arată exact modul în care utilizatorii clădirii folosesc instrumentul. Ne actualizăm în mod constant planul, care implică utilizarea de apeluri și medii digitale, cum ar fi e-mailuri, videoclipuri atrăgătoare și sondaje online. Consultarea utilizatorilor de la început până la sfârșit i-a încurajat să adopte soluțiile noastre.
Cu ce provocări tehnice vă confruntați în faza de demonstrație și cum le faceți față?
Una dintre principalele provocări este legată de tehnologia de monitorizare wireless. Avem lacune de date în anumite intervale de timp, unii senzori trimit aceeași valoare pe perioade lungi etc. Unul dintre motive este că utilizatorii dispozitivului se conectează și se deconectează, dar există și alte probleme tehnice: de exemplu, lipsa acoperirii semnalului și nivelul scăzut de autonomie a baterie.
Tehnologia wireless pare să aibă avantaje importante, cum ar fi prețul și instalarea ușoară, dar se pare că nu este pregătită pentru clădiri mari. Vestea bună este că acest tip de tehnologie se dezvoltă foarte repede. De asemenea, am observat că dispozitivele nu îndeplinesc întotdeauna specificațiile comerciale. Folosim diferite soluții pentru a rezolva problemele cu senzorii și calitatea datelor. Acestea includ algoritmi pentru validarea automată a datelor în bazele de date, dezvoltarea unui plan săptămânal de întreținere pentru monitorizarea dispozitivelor, verificarea periodică a calității datelor și a stării senzorilor.
O altă provocare tehnică pe care am abordat-o în faza de implementare a fost interoperabilitatea cu sistemul de automatizare și control al clădirii și diferitele instrumente de procesare a datelor și interfețe cu utilizatorul eTEACHER. Soluția se bazează pe dezvoltarea unei interfețe de comunicare universală constând dintr-o bază de date comună, un instrument de sincronizare și o interfață de programare a aplicațiilor (API) eTEACHER.
Cum a afectat COVID-19 demonstrația și ce soluții ați luat?
Pe lângă faptul că afectează implicarea utilizatorilor, pandemia a avut un impact puternic asupra utilizării clădirilor. Pe de o parte, birourile și școlile erau mai puțin ocupate, deoarece mulți oameni lucrau și studiau acasă; centrele de sănătate au avut o ocupare mai mică, deoarece multe programări au fost rezolvate telefonic și timpul de așteptare a fost minimizat. Pe de altă parte, clădirile rezidențiale au fost folosite mai mult decât înainte.
Ce fel de feedback ați colectat de la utilizatori până acum, care poate fi util pentru viitor?
Colectăm feedback-uri destul de diferite, probabil din cauza gamei de utilizatori. Unii dintre ei sunt foarte mulțumiți de instrumentele noastre, în timp ce alții raportează că nu au timp să le folosească sau cred că soluțiile nu sunt suficient de mature. Mai mulți utilizatori care au trusa de instrumente eTEACHER la birou sunt reticente în a-și folosi smartphone-urile; avem aceeasi problema în școli.
Mai mulți utilizatori și-au arătat interesul de a avea detalii despre utilizarea energiei. Una dintre cele mai de succes funcționalități este construcția noastră de model virtual 3D, unde puteți vizualiza informații despre condițiile de confort și consumul de energie. Aceasta arată cât de importantă este interfața cu utilizatorul.
În concluzie, aș spune că colectarea și prelucrarea datelor este foarte importantă pentru a oferi informații interesante și de încredere pentru utilizatorii unei clădiri, dar trebuie să acordăm multă atenție modului în care le arătăm aceste informații.
Aveți recomandări pentru cei care doresc să vă replice ideea?
Primul sfat ar fi să vă concentrați pe interoperabilitatea cu instalațiile, dispozitivele și instrumentele pe care le dezvoltați. Trebuie să analizați acest lucru încă de la începutul implementării. A doua recomandare este asigurarea calității datelor prin investirea unor resurse suficiente în dispozitivele de monitorizare și dezvoltarea algoritmilor de validare. De asemenea, aș recomanda implicarea utilizatorilor de construcție pentru a ajusta instrumentele și interfețele și pentru a efectua suficiente teste de calitate înainte de a le oferi tehnologia.
Sursă: youris.com